Passie voor koken, gezondheid en fotografie

Zelf krokante granola maken

Granola is de laatste jaren al best wel een hype onder de foodies. Het bevat namelijk

Zelfgemaakte granola

veel verschillende voedingstoffen die je dagelijks wel nodig hebt. Granola is namelijk een mengsel van granen, pitten, zaden en noten. Je kunt het ook in de supermarkt krijgen, maar dan bevat het vaak erg veel toegevoegde suikers. We weten ondertussen allemaal wel dat (te veel) suikers niet al te goed voor je zijn. Het recept dat wij bedacht hebben, is relatief laag in suikers, verzadigd vet en juist wat hoger in eiwit.

De portie die wij beschreven hebben bevat wel redelijk wat calorieën. Uiteraard kun je jouw portie zelf bepalen. Eet het als ontbijt of juist als post-/pre workout meal!


Benodigdheden voor 1 persoon

– 80 gram havermout
– 10 gram amandelen
– 10 gram rozijnen
– 5 gram pompoenpitten
– 1 el honing
– 1/2 el gembersiroop
– 2 el kaneel
– 5 gram pure chocolade (85% of meer)
Deze chocolade van Body&Fit die wij hebben gebruikt bevat geen suikers!

– 400 gram Griekse yoghurt 0% vet


Bereidingswijze van dit heerlijke recept

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Doe alle ingrediënten voor de granola (behalve de chocolade) in een grote kom. Mix al deze ingrediënten goed door elkaar.

Neem een stuk bakpapier en leg deze op een ovenplaat. Verdeel de gemixte granola over het bakpapier. Doe de plaat in de oven en zet de timer op 10 minuten. Haal na de 10 minuten de granola uit de oven. Hussel alles nog een goed door elkaar met een pollepel. Stop de ovenplaat weer terug voor opnieuw 10 minuutjes.

Haal de granola daarna weer uit de oven en laat het afkoelen. Let op dat je de ovenplaat niet gelijk op het aanrecht legt, maar er altijd iets onder doet zoals een pannelapje.

Hak de chocolade zo fijne mogelijk en voeg deze toe aan de granola als het volledig is afgekoeld. Doe wat Griekse yoghurt in een kommetje en voeg de verse gemaakte granola toe. Eet smakelijk!

In samenwerking met voeding-en-fitness.nl en Body & Fit Shop

 Zelfgemaakte granola

Bekijk ook ons laatste recept; brownies gemaakt van avocado!


Voedingswaarde per portie
 Calorieën: 731 gram
 Koolhydraten: 93 gram
 waarvan suikers: 29 gram
 Vetten: 20 gram
 waarvan verzadigd: 4,1 gram
 Eiwitten: 37 gram


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.