Passie voor koken, gezondheid en fotografie

Vega calzone met shoarma

Weet jij wat een pizza calzone is? Een calzone is eigenlijk gewoon een pizza, maar Vegan calzonedan dubbelgevouwen. Dus je kunt je beleg zelf samenstellen, een pizzadeeg maken, uitrollen, dubbelvouwen, bakken en voilà, je hebt een pizza calzone. Maar niet iedereen bedenkt zomaar zijn eigen recept en daarvoor zijn wij dus! We hebben een lekker vegetarisch receptje voor jou; een pizza calzone gevuld met vegetarische shoarma van Vivera met een tzaziki van hüttenkäse. Deze shoarma lijkt belachelijk veel op ‘echte’ shoarma, zowel qua smaak als structuur. Persoonlijk vind ik het belangrijk om zo nu en dan eens vegetarisch te eten. Dus bij deze; plan eens lekker een vega dagje in en gebruik dit recept voor het diner!


Benodigdheden voor 1 vega calzone pizza

Voor de vulling
– 175 gram vegetarische shoarma van Vivera
Verkrijgbaar in diverse supermarkten
– 25 gram groene asperge
– 1/4 ui
– 35 gram geconcentreerde tomatenpuree
– 10 gram Grana Padana (Parmezaanse kaas)

Voor de bodem
– 125 gram volkoren tarwemeel
– 2 gram gist
– ±50 ml lauwwarm water

Voor de Tzaziki
– 200 gram hüttenkäse
– 1/4 komkommer
– 1/2 teentje knoflook
– Peper en zout


Bereidingswijze

Begin met de bodem, deze moet namelijk minimaal een half uur rijzen. Doe het tarwemeel in een grote kom. Meng het gist met het lauwwarme water en voeg dit toe aan het tarwemeel. Neem een mixer met deeghaken en meng het deeg goed door elkaar. Als het nog wat droog blijft kun je wat water toe voegen. Maak een mooie bal van het deeg en leg deze in het midden van de kom. Dek de kom af met wat huishoudfolie en zet de kom op een warme plek om het deeg te laten rijzen.

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
Snipper de uit en fruit deze aan in een koekenpan. Snij de groene asperges in kleine stukjes en voeg deze toe in de pan. Voeg vervolgens ook de vegetarische shoarma toe en bak het geheel zo’n 3 minuutjes (de shoarma hoeft niet gaar te worden aangezien het geen echt vlees is, fijn hé).

Maak het aanrecht goed schoon en strooi hier wat tarwemeel overheen. Kneed het gerezen deeg wat door elkaar en leg deze op het aanrecht. Rol het deeg tot een grote ovale vorm.

Besmeer nu 1 helft van de pizzabodem met de geconcentreerde tomaten puree, laat een kleine randje leeg. Verdeel de shoarma over deze zelfde helft heen. Rasp de Parmezaanse kaas nu over de shoarma. Vouw de niet-belegde kant van de pizzabodem over de belegde kant heen. Vouw nu de rand goed dicht en ietsje naar binnen zodat er nergens meer lucht bij kan. Leg de calzone op een rooster in de oven en bak deze in 10 minuten helemaal gaar. Strooi in de laatste minuut eventueel nog een klein beetje Parmezaanse kaas over de calzone heen.

Doe de hüttenkäse in een kommetje, pers de knoflook en voeg deze samen met wat peper en zout toe. Snij de komkommer over de lengte door de helft en verwijder het vruchtvlees. Snij de komkommer in zeer dunne reepjes. Voeg deze toe aan de hüttenkäse en meng alles goed door elkaar.

Serveer de calzone met de hüttenkäse voor een heerlijke combinatie!

 Vegan calzone

Vegan calzone

Bekijk ook onze andere pizza gerechten!


Voedingswaarde van 1 calzone
 Calorieën: 984 kcal
 Koolhydraten: 96 gram
 waarvan suikers: 9 gram
 Vetten: 26 gram
 waarvan verzadigd: 8,4 gram
 Eiwitten: 78 gram


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *