Passie voor koken, gezondheid en fotografie

Tofu saté met satésaus, rijst en atjar

Het is bijna vaderdag, dat betekent dat de vader goed verwent mag worden.

Tofu saté

Bijna elke vader houdt wel van lekker barbecueën en goed vlees eten. Wij vinden vlees zelf ook erg lekker, maar ondanks dat vinden wij dat er zo nu en dan ook eens vegetarisch gegeten mag worden. Daarom hebben wij nu hét perfecte vegetarische recept bedacht om toch eens lekker een sateetje te kunnen eten, en dat is de tofu saté! Saté is van oorsprong een Indisch gerecht en daarom serveren we het met rijst, zoetzure komkommer (ofwel atjar ketimoen) en zelfgemaakte satésaus. Vegetarisch, lekker en relatief gezond, wat wil je nou nog meer? Wij durven wel te wedden dat jij je vader blij kan maken met deze vegetarische saté!


Benodigdheden voor 1 persoon (3 stokjes)

Voor de tofu saté en satésaus
– 200 gram tofu / tahoe
– 2 el ketjap
– 40 gram pindakaas

Wij hebben de Myprotein crunchy pindakaas gebruikt
– 40 ml halfvolle melk
– Djahé (gemberpoeder)
– Peper en zout

Voor de rijst
– 80 gram witte rijst

Voor de atjar ketimoen
– 1/4 komkommer

– Natuurazijn
– 1/4 rode ui
– Rode peper
– 3 el stevia


Bereidingswijze

Snij de tofu in 9 gelijke blokken. Doe deze in een grote kom en voeg 1 el ketjap, gemberpoeder en wat peper en zout toe. Meng dit alles door elkaar en laat dit even een kwartiertje intrekken.

Snij de komkommer in de lengte in 4en en snij hier dunne plakjes van. Doe de komkommer in een schone kom en voeg de natuurazijn toe tot de komkommer net niet helemaal onder de azijn zit. Snipper de rode ui en snij dunne schijfjes van de rode peper. Voeg deze samen met de stevia aan de komkommer toe. Meng te goed door elkaar en laat ook deze een kwartiertje staan.

Neem een satéprikker en prik 3 blokjes tofu op de prikker. Doe dit ook met de andere tofublokjes. Leg de tofu op een het grill(pan) of barbecue. Heb je nou geen van beiden? Bak dan de tofu zonder stokje in een koekenpan. Bak of grill de tofu net zo lang tot de buitenkant overal mooi gelijkmatig bruin is.

Kook de rijst volgens de beschrijving.

Doe de pindakaas samen met de melk en nog 1 el ketjap in een steelpannetje. Meng dit goed door elkaar en verwarm dit. Let op dat je het niet aan laat branden!

Leg de tofusaté op een bord of plank en giet de satésaus er overheen. Serveer met de frisse atjar ketimoen en witte rijst. Eet smakelijk!

In samenwerking met Myprotein

 Tofu saté

Tofu saté

Ben jij gek op barbecueën? Bekijk dan eens deze blog over BBQ’en!


Voedingswaarde voor 1 persoon:
Calorieën: 810 kcal
Koolhydraten: 76 gram
waarvan suikers: 5 gram
Vetten: 33 gram
waarvan verzadigd: 5,5 gram
Eiwitten: 50 gram


1 thought on “Tofu saté met satésaus, rijst en atjar”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *