Passie voor koken, gezondheid en fotografie

Naanbrood met yoghurt-avocado dip

Zelf naanbrood maken is ontzettend leuk en eigenlijk vrij simpel. Dit naanbrood is Naanbrood met yoghurt-avocado dipgemaakt van volkoren tarwemeel en Griekse yoghurt met 0% vet. Volkoren tarwemeel bevat meer vezels en mineralen dan gewoon wit bloem. Daarnaast zorgen volkoren producten voor een langer verzadigend gevoel dan witte producten. Wil jij een keertje zelf naanbrood maken? Bekijk het recept hieronder.


Benodigdheden voor 2 personen

voor het naanbrood
– 250 gram volkoren tarwemeel
– 75 ml melk (lauw)
– 100 gram Griekse Yoghurt 0% vet
– 2 gram gist
– 0,5 tl bakpoeder
– 1 el olijfolie
– 1 teentje knoflook
– Ketoembar (gemalen koriander)
– Tijm
– Rozemarijn
– Peper en zout

voor de yoghurt-avocado dip
– 1 avocado
– 200 gram Griekse Yoghurt 0% vet
– Verse koriander
– Peper en zout


Bereidingswijze

Meng de lauwwarme melk met de gist, zorg er voor dat er geen korreltjes meer zichtbaar zijn. Zet het mengsel een kwartier aan de kant.

Pak een schone kom en meng hierin het tarwemeel, de bakpoeder, het geperste teentje knoflook en de ketoembar, tijm, rozemarijn, peper en zout. Voeg vervolgens de Griekse yoghurt, olijfolie en het gistmengsel toe. Kneed dit alles in ongeveer 10 minuutjes goed door elkaar en maak hier een bal van. Maak de kom goed schoon en maak deze een beetje vet met wat olijfolie. Leg de deegbal in de kom en dek deze af met huishoudfolie. Zet de kom op een warme plek neer en laat het deeg minimaal 45 minuten rijzen.

Als het deeg goed is gerezen (het is ongeveer 2 keer zo groot geworden) laat je de oven voorverwarmen op 200 graden Celsius met de bakplaat in de oven.

Snij de avocado door de helft en verwijder de pit. Doe het vruchtvlees in een keukenmachine en voeg de Griekse yoghurt, het geperste teentje knoflook, verse koriander, peper en zout toe. Laat de keukenmachine draaien tot alles een mooi glad mengsel is geworden.

Maak het aanrechtblad goed schoon en strooi wat bloem erover. Verdeel het deeg in 4 stukken. Kneed elk stuk even goed door elkaar. Leg één stukje deeg op het aanrecht en druk deze plat. Pak vervolgens een deegroller en rol het deeg in een ovaalvorm met een dikte van 0,5 cm. Herhaal dit met de andere 3 stukken deeg.

Als de oven warm is leg je de stukken naanbrood op de warme bakplaat en laat je deze 5 minuutjes in de oven bakken. Laat ze vervolgens op een roostertje afkoelen.

Pluk nog wat verse koriander en strooi deze over het naanbrood en de avocado-yoghurt dip.

Eetsmakelijk!

 Naanbrood met yoghurt-avocado dip

Naanbrood met yoghurt-avocado dip

 

Bekijk hier ons laatst geplaatste recept, een heerlijke havermout ontbijtje!


Voedingswaarde naanbrood (2 pers):
 Calorieën: 877 kcal
 Koolhydraten: 145 gram
 waarvan suikers: 13 gram
 Vetten: 12 gram
 waarvan verzadigd: 1,7 gram
 Eiwitten: 35 gram

Voedingswaarde yoghurt-avocado dip (2 pers):
 Calorieën: 320 kcal
 Koolhydraten: 20 gram
 waarvan suikers: 9 gram
 Vetten: 21 gram
 waarvan verzadigd: 3,3 gram
 Eiwitten: 14 gram


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.