Passie voor koken, gezondheid en fotografie

Granola

Veel kant en klare ontbijtgranen zitten vol suikers en vetten om alles maar lekker aan elkaar te laten plakken of krokant te maken. Door je granola zelf te maken heb je zelf invloed op hoeveel suiker of suikerhoudende producten je toevoegt en kun je dus met gemak een heel gezond ontbijtje op tafel zetten!

 


Ingrediënten voor een pot

– 150 gram havermout
– 40 gram kokosolie
– 75 gram geroosterde amandelen
– 40 gram kokossnippers
– 60 gram gedroogde cranberries
– 2 eetlepels honing
– 1 theelepel koek&speculaaskruiden

Dit is ons basisrecept, maar voor granola kun je op allerlei manier variaties maken. De cranberries kunnen vervangen worden door bijvoorbeeld rozijnen, de amandelen voor hazelnoten of walnoten, en in plaats van de koek&speculaaskruiden kun je bijvoorbeeld kaneel gebruiken!


Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden en hak de amandelen iets fijner. Doe deze samen met de havermout in een grote kom, en geef de kokosolie een tik in de magnetron zodat deze smelt. Voeg de kokosolie, honing en de koek&speculaaskruiden toe aan de havermout en amandelen en roer het geheel goed door.

Bekleed de bakplaat met bakpapier en verdeel het mengsel over de hele plaat. Schuif de bakplaat vervolgens voor 10 tot 15 minuten in de voorverwarmde oven en schep het mengsel regelmatig om. Houdt je oven goed in de gaten want je granola wordt snel bruin! Wanneer je hem bruin en krokant genoeg is (naar eigen smaak!) haal je de bakplaat uit de oven en laat je deze afkoelen.

Mix de afgekoelde granola met de kokossnippers en cranberries in een pot en schudt dit nog even goed door elkaar. Je granola is nu klaar en kan met allerlei verschillende zuivelproducten geserveerd worden!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *