Passie voor koken, gezondheid en fotografie

Gezonde worteltaart

Het klinkt altijd een beetje als een aparte combinatie: wortel en taart. Toch is dit eenGezonde worteltaart welbekend recept genaamd de worteltaart/carrot cake. De worteltaart die wij hebben gemaakt bevat geen toegevoegde suikers, is laag in vet en bevat extra veel eiwit. Door het gebruik van stevia en wortels wordt de taart genoeg gezoet om geen geraffineerde suikers te hoeven gebruiken. Daarnaast zorgt de kokos whey nog een beetje zoete smaak.

Een taart als deze is ook nog eens een extra lekkere manier om wat vitamines en mineralen binnen te krijgen. Wortels bevatten namelijk veel vitamine A, vitamine C en Kalium!

Wil jij jouw vrienden en familie trakteren op een gezonde taart? Maak dan eens deze worteltaart klaar en gegarandeerd dat je iedereen positief verrast!


Benodigdheden voor 1 taart (8 punten)

– 250 gram wortel
– 3 hele eieren
– 1 banaan
– 150 gram volkoren tarwemeel
– 400 gram Griekse yoghurt 0% vet
– 30 gram kokos impact whey van Myprotein
– 1 gram bakpoeder
– 2 el stevia
– 2 blokjes proteïne chocolade
– 10 gram honing


Bereidingswijze van de worteltaart

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Maak de wortels schoon en rasp alles zo klein mogelijk. Zet 50 gram aan de kant voor later.

Schil de banaan en doe deze in een kom, prak deze fijn met een vork. Voeg de eieren, kokos whey, bakpoeder, stevia en volkoren meel toe. Mix alles door elkaar met een staafmixer tot je een mooi beslag hebt.

Neem een bakvorm en vet deze goed in, anders blijft de taart straks plakken. Giet het beslag in de bakvorm en zet deze voor zo’n 30 minuten in de oven.

Verdeel de Griekse yoghurt over 2 kommetjes. Voeg de honing en de overgebleven geraspte wortel toe in 1 kommetje. Schaaf de proteïne chocolade en voeg deze toe in het andere kommetje.

Haalde taart uit de oven en laat deze goed afkoelen. Als de taart afgekoeld is, snij je deze voorzichtig precies door het midden (horizontaal) open.

Bedek de onderste helft met het mengsel van Griekse yoghurt en chocolade. Leg daar de bovenste helft op. Bedek de bovenkant van de taart met het mengsel van Griekse Yoghurt en wortel. Top het geheel af met nog wat geraspte wortel, geschaafde chocolade en munt blaadjes.

In samenwerking met Myprotein

Gezonde worteltaart

Bekijk ook eens ons gezonde appeltaart recept!


Voedingswaarde van 1 punt:
 Calorieën: 166 kcal
 Koolhydraten: 19,5 gram
 waarvan suikers: 4 gram
 Vetten: 3,5 gram
 waarvan verzadigd: 1,2 gram
 Eiwitten: 12 gram


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *